top of page

Grip op IBD

Elk persoon met Crohn of colitis kent momenten waarop...

•… je geen invloed lijkt te hebben op je gezondheid

•… je in een negatieve spiraal zit

•… je ziekte, andere mensen, omstandigheden of verwachtingen je leven bepalen

•… je het gevoel hebt nooit toe te komen aan leuke dingen

•… je geen vertrouwen meer hebt in je lijf en je toekomst

•… je altijd moe bent
 

•Kortom: waarop je geen grip lijkt te hebben

Hoe krijg je grip op je gezondheid?

In mijn 25 jaar na de diagnose Crohn heb ik alles - je kunt het zo gek niet bedenken - geprobeerd om grip te krijgen. Alles werkte een beetje. Toen ontdekte ik een aantal doorslaggevende tools waar ik me wél beter van ging voelen. In een paar weken tijd kreeg ik het gevoel dat ik de hoofdpersoon was in mijn eigen leven, en niet meer mijn ziekte.
 

Nadat ik er zelf de vruchten van had geplukt, deed ik opleidingen om anderen hiermee ook te helpen. Over de afgelopen jaren heb ik honderden cliënten die ik hierbij ondersteund.  Zij gaven steevast aan meer energie te hebben, meer rust te ervaren en een gevoel van regie te voelen na een samenwerking met mij. 

Om jou tijd en energie te besparen deel ik mijn belangrijkste bevindingen met jou. Hieronder vind je allerlei filmpjes, werkboeken, podcasts en zelfs een complete mini-training die je kunnen helpen  om meer Grip te gaan ervaren op je ziekte - of beter gezegd op je gezondheid.  Succes!

Grip op gezondheid_edited.jpg

Stap 1: de cirkel van invloed

Een eerste tool die je kan helpen om een gevoel van grip te krijgen, is de cirkel van invloed. Waar heb je wél invloed op? En wat kun je loslaten? Boos zijn op het weer of de file kost heel veel energie. Energie die je - als je hem al hebt - beter voor andere dingen kunt gebruiken.

Cirkel van Invloed.PNG

Copyright tekening: Mathijs Boeter en Elda Dorren

Bibliotheek boekenplanken

Stap 2: informeer jezelf

Toen ik een wetenschappelijke tekst las over het feit dat IBD'ers vaker last hebben van angst en depressie, gaf me dat troost. Ik dacht bij mezelf: ik ben niet gek

Maar ik las ook dat ACT (Acceptance and Commitment Therapy) bewezen effectief is om stress en negatieve gedachten bij mensen met IBD te verlagen. Dat gaf me dat extra motivatie om me daarin te verdiepen.

Toen ik met lichaamsgerichte coaching bezig was en ik las dat IFS (Internal Family Systems) - een methode waar ik diepe lagen van mezelf kon helen - bewezen klachtenverlichting geeft bij mensen met reumatische artritis, gaf me dat hoop.

Kortom: hoe meer je leest uit betrouwbare bronnen, hoe meer je weet, hoe sterker je je voelt. En hoe sterker je je voelt, hoe groter het gevoel van grip.

Stap 3: werk aan acceptatie

Het klinkt tegenstrijdig: grip door loslaten van grip. Controle door het loslaten van controle. Meer gezondheid door te accepteren dat je er iets aan de hand is met je lijf.

Toch blijkt uit onderzoek dat acceptatie veel brengt: minder angst en negatieve gedachten, meer energie, grip op je leven en al met al: een fijner leven.

 

Ook in mijn praktijk werk ik er veel mee. Het is een van de sleutels is tot je beter gaan voelen.

Wil je hier meer over weten? Beluister dan de podcast van Buikspraak over acceptatie, waar ik te gast was.

 

Of download hier het gratis werkboek Lichter Leven, met oefeningen om een start te maken met het acceptatieproces - of het te versnellen. Het is te vinden halverwege de pagina.

Stap 4: Leef bewust

Hoe bewuster je leeft – zowel qua leefstijl als qua persoonlijke ontwikkeling – hoe meer grip je op je leven hebt en dus op je ziekte. Ik weet uit ervaring: als je onbewust leeft, komen dingen vaak als een (negatieve) verrassing. Als je bewust omgaat met leefstijl en je persoonlijke ontwikkeling, kom je niet meer zo vaak voor verrassingen te staan.

Fresh Green Dip

Leefstijl

Herinner je je tip 1? Hier wat informatie: het is bewezen dat beweging vermoeidheid vermindert bij IBD. Ook rust is belangrijk: ga op tijd naar bed en neem je rustmomenten.

Qua voeding: er wordt veel onderzocht maar mijn tip is: eet zo natuurlijk mogelijk met veel vezels. Ook natuur en groen is bewezen gunstig voor  je gezondheid.

En tot slot: ook mindfulness wordt succesvol ingezet bij Crohn & colitis. Need I say more? :)

Acceptatiedag marcos-paulo-prado_edited.jpg

Vind je kern

Als je regie wilt pakken, en niet je omstandigheden of andere mensen wilt laten bepalen wat je doet, kan pas als je weet wat jij wilt.

Dus waar word jij blij van? Waar krijg jij energie van? Wat zijn je prioriteiten?

Daar hoort ook bij: doe je maskers af. Soms spelen we bepaalde rollen in ons leven die ons niet helpen, zoals de eenzame held of de perfectionist. In coaching kun je die delen van jezelf meer op een afstand zetten, zodat je echt je eigen leven kunt leven.

microfoon

Neem je ruimte in

Als je eenmaal weet wie je bent, is het ook belangrijk dat je jezelf aan de wereld laat zien. Ofwel: communiceer wat je wilt op een assertieve manier.

Dat houdt in: maak jezelf niet kleiner – communiceer gelijkwaardig (met artsen, partner, collega’s). Kortom: neem je ruimte in. Je zult een enorm gevoel van grip ervaren.

Check de video over regie op de werkvloer op deze pagina.

Stap 5: sluit vriendschap met je lijf

Veel van wat hierboven staat  kun je allemaal nog met je hoofd beredeneren. En dat hielp mij en mijn coachees heel goed, maar er was een plafond. Ik wist dat er meer mogelijk was. Het knaagde.

 

Maar het was niet makkelijk om te doorbreken: ik had immers altijd 'in mijn hoofd' geleefd en alles wat ik aan hulp kreeg aangereikt was rationeel: folders, informatie, zelfs therapie.

Onze maatschappij is erg brein-gericht – ‘ik denk dus ik ben’ is niet voor niets eeuwenlang het motto geweest.  Studeren, slim zijn en denken worden erg verheerlijkt.

 

Maar het lichaam is één systeem: onze hormonen, immuunsysteem en zenuwstelsel beïnvloeden elkaar. Toen ik meer leerde over de werking van het lichaam en de body-mind-connectie, viel alles op zijn plek.

Vriendschap met je lijf.JPG

Ik wist al wat de invloed van de darmen op ons brein was en vice versa. Maar in de opleiding lichaamsgericht coachen leerde ik hoe je balans kunt krijgen tussen lichaam en geest. En dat was goud waard.

Door meer te gaan voelen heb ik de laatste stappen gezet om grip te krijgen op mijn ziekte. Echt vriendschap sluiten met je lijf gaat verder dan acceptatie; het is het liefdevol omarmen van datgene wat je lijf zegt. Oftewel: een soort dialoog met je eigen lijf. Het is de kunst om te leren luisteren wat het zegt.

 

Met deze methode krijg je een dieper, dus blijvender resultaat.

En een echt - in mijn geval voor het eerst in mijn leven - gevoel van grip.

Lijkt dit je wel wat? Neem dan hier contact op of lees dit artikel met 7 oefeningen die je kunt doen om direct rust te ervaren.

Rots 4.jpeg
Wat levert dit alles op?
  • Meer rust in hoofd en lijf – minder stress

  • Meer energie – want geeft grenzen beter aan

  • Tijd – geen overbodige tijdverspilling

  • Jezelf mogen zijn

  • Hoofdpersoon in eigen leven

  • Meer plezier, genieten

  • Meer gezondheid

  • Opwaartse spiraal

  • Vertrouwen in je lijf, jezelf en je toekomst

 

Deze resultaten gelden zowel voor mij als voor mijn cliënten en kun jij ook bereiken. Of je nu wel of geen medicatie neemt, wel of niet geopereerd bent, wel of geen stoma hebt: het werkt op alle niveaus.

Wil je hier een start mee maken?

Wil je ook leren uitzoomen en meer grip krijgen op je leven? In vier modules met video's, podcasts en coach-opdrachten pak je de regie terug over je ziekte - en je leven. Je maakt een start met het leven van je fijnste leven, ondanks de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa.

  • Op je eigen tempo, in je eigen huis, geen reistijd

  • Begeleiding door ervaringsdeskundige en gedegen opgeleide coach

  • Binnen vier dagdelen resultaat: een kraakhelder plan

  • Werken aan je fijnste leven - ondanks IBD

Joanne

"Door de mini-training bij Elda te doen kreeg ik die boost die ik zolang zocht en nodig had - maar nog niet had aangedurfd. Ik voel me nu sterker, bewuster en kan meer gaan leven naar wat ík eigenlijk belangrijk vindt, en minder naar wat mijn ziekte en mijn omgeving van mij vragen."

Ellen

"Dank je wel Elda voor de inspirerende mini-training. Op deze manier word je uitgedaagd om bepaalde zaken weer in ogenschouw te nemen. Knap hoe jij als coach het beste in mensen naar boven haalt. En hoe je ondanks ‘online’ zo'n persoonlijk gevoel van aandacht overbrengt."

Philip

"De mini-training is een fijne manier om kennis te maken met Elda's manier van werken. Ze is een bevlogen, warme coach met veel kennis en kunde. De training heeft me weer even 'op de rails' gezet: ze gaf me handvatten om weer de touwtjes in handen te nemen van mijn eigen leven."

Doe je mee?

Start hier je reis voor meer grip op IBD
  • 4 modules met video's, podcasts en opdrachten

  • in je eigen tempo, in je eigen woonkamer

  • maak in vier dagen een start met je fijnste leven

  • met tips en ervaringsverhalen

  • resultaat: een kraakhelder plan voor de komende tijd

  • investering: 27 euro

  • ben je erbij?

Meedoen minitraining.JPG

Heb je nog vragen?

Stel ze gerust, ik vind het leuk om van je te horen!

Mail me hier

Of volg me op social media via  de icoontjes hiernaast

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
bottom of page