De hormooncoach over voeding, hormoonbalans en IBD

Ze deed opleidingen in stresscounseling en hormooncoaching en zet haar kennis in bij het rustig houden van haar eigen darmen en die van haar cliënten. Tatjana Uzelac legt uit wat gezond eten te maken heeft met de hormoonbalans in je lichaam - en met IBD.


In 2004 werd zij gediagnosticeerd met een tussenvorm van Colitis en de ziekte van Crohn. Na een maandenlange ziekenhuisopname, hoog gedoseerde medicatie en een lange revalidatieperiode bleef Tatjana Uzelac verhoogde ontstekingswaarden houden. Op een gegeven moment vroeg ze zich af of er niet méér te doen was dan alleen medicatie. 'Ik verdiepte me in boeken over voeding,' vertelt ze via FaceTime, 'en ging op eigen houtje dingen uitproberen. Ik boekte meteen resultaat.'

Het eerste wat ze deed was vezelrijk gaan eten. 'Ik weerde alle snelle koolhydraten en suikerrijke producten en nam vooral volkoren voeding tot me. Binnen een week merkte ik verschil!' Ze ging een stapje verder. 'Ik ging biologisch en onbewerkt voedsel eten, desembrood in plaats van gewoon brood en ik begon vitamine D te slikken. Mijn calprotectine [de graadmeter voor ontsteking in het bloed, red] was op een gegeven moment één, terwijl de waarde eerder altijd rond de honderd schommelde!'

Tatjana Uzelac (1981) besloot de opleidingen stress-counseling en trainer Hormoonfactor bij Sonnevelt Opleidingen te doen. 'In de studie tot hormooncoach ontdekte ik hoe ik mijn dieet nog meer kon finetunen. En vooral ontdekte ik het waarom van wat ik al deed. Ik leerde onder meer welke voeding de hormoonhuishouding verstoort en welke voeding die juist in balans brengt.'

Lever, darm en hormoonhuishouding

Inmiddels paste Tatjana haar hele voedingspatroon aan. 'Nu eet ik tussen de 400 en 500 gram groente per dag, waaronder veel blad- en koolgroenten. Dat doe ik om de lever te ondersteunen. Ontgiften is namelijk de primaire functie van dit orgaan, en als je je lever goed ondersteunt heeft hij genoeg capaciteit over om je hormonen aan te maken, af te breken en om te zetten.'

De relatie tussen IBD en de hormoonhuishuiding heeft volgens Tatjana te maken met de oorzaak van Crohn en Colitis. Die is volgens haar drieledig. 'Als eerste kun je er genetisch gevoelig voor zijn,' legt ze uit. Daarnaast kan je immuunsysteem extra geactiveerd worden door een voedselintolerantie, virus, ongeluk, zwangerschap of vaccin. Tot slot kunnen chronische stress en burn-out ervoor zorgen dat het immuunsysteem onvoldoende wordt geremd en dus overactief wordt.'

Vooral het stresshormoon cortisol speelt hierin een grote rol. Tatjana: 'Cortisol heeft een ontstekingsremmende werking. Een ontsteking wordt door ons lijf ingezet om schadelijke prikkels van buitenaf, zoals virussen, op te ruimen en schade aan lichaamsweefsel te herstellen. Maar wanneer er sprake is van chronische stress, zowel fysiek als mentaal, dan wordt het ongezond. Dan wordt er continu een beroep op cortisol gedaan en reageert het lijf er op den duur niet meer zo goed op. Dus dan gebeurt het omgekeerde: er is geen rem meer op de ontstekingen. En dat is er ook aan de hand bij de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa.'

Mentale stress klinkt bekend, maar wat moeten we ons voorstellen bij chronische fysieke stress? Tatjana: 'Een voorbeeld is een hyperpermeabele darm. Zo'n leaky gut kan komen door voeding die niet goed verteerd wordt, hormoonverstoorders bevat zoals chemische bestrijdingsmiddelen of die ontstekingsbevorderend is zoals suiker, zuivel en gluten. Dat kan het darmslijmvlies irriteren, de darmflora veranderen en voor chronische laaggradige ontstekingen zorgen.'

Blije hormonen

En wat was hierin ook alweer de rol van de lever? 'Er is sprake van een domino-effect bij deze problematiek. Als de lever veel te verduren heeft kan hij zijn secundaire taken niet goed uitvoeren. Bijvoorbeeld het omzetten van vitamine D (wat overigens een hormoon is en ook een ontstekingsremmende werking heeft) in de actieve vorm en het aanmaken van cholesterol. Cholesterol heb je weer nodig voor de aanmaak van de bijnierhormonen (waaronder cortisol).'

Maar ook de darm maakt zelf hormonen aan, vertelt Tatjana. 'Bij een leaky gut wordt hij daarin echter belemmerd en kan hij bijvoorbeeld het 'feelgood'-hormoon serotonine niet meer goed aanmaken. Dit heeft weer slaapproblemen, depressieve en angstige gevoelens tot gevolg.'

Tatjana's boodschap is dus: door je hormonen weer in balans te brengen met een gezonde leefstijl - voeding, maar ook beweging, ademhaling en stressreductie - kun je uit de vicieuze cirkel komen. Met haar bedrijf ondersteunt ze iedereen die aan zijn of haar gezondheid wil werken en zich fit en energiek wil voelen. Wel heeft ze net iets meer affiniteit met de IBD-doelgroep. 'Ja, het trekt me wel heel erg om die te helpen.'

Voor meer informatie kun je terecht op Tatjana's website.



275 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven