top of page

Omarm je darm - video 4

Welkom op mijn website en fijn dat je de QR-code hebt gescand om meer te leren over het onderwerp leefstijl! Onder de video vind je een uitgebreide extra oefening en meer handvatten rond het thema. Succes!

Extra oefening: het volhouden van gezonde gewoonten

Een methode die heel goed werkt bij het volhouden van een gewoonte, als de motivatie minder wordt of als je jezelf na een tijdje tegenkomt, is de techniek van de vier vragen. In het kort zijn de vragen: ‘waarom wil je gezonder leven?’, ‘welke belemmerende gedachten of overtuigingen houden je nog tegen?’, ‘wat voor niet-helpend gedrag laat je zien?’ en tot slot: ‘welke acties kun je bedenken die je wel verder gaan helpen?’

 

Vraag 1: wat is je ‘why’?

 

Het is éen ding om te weten dat je gezonder wilt leven. Dat is een doel. Maar iets anders is het ‘waarom’ achter dat doel. Stel jezelf de vraag: waarom wil ik gezonder leven? Wat is mijn motivatie? Waarom vind je dit belangrijk?

Het zou kunnen zijn dat je gezond oud wilt worden met je partner, een fitte moeder of vader wil zijn, mobiel wil blijven, rustige darmen wilt hebben, sterkere botten wilt krijgen, je vrij en onafhankelijk wilt voelen, mee wilt doen met leeftijdgenoten, of dat je af wilt vallen. Voor mij is het momenteel fit ouder worden en sterke botten krijgen, omdat ik vanwege lang prednisongebruik wat brozere botten had gekregen.

Misschien is jouw ‘waarom’ wel simpelweg zelfzorg. Dat je diep van binnen voelt dat het tijd is om echt voor jezelf te gaan zorgen. Ik dit voorbeeld deze omdat ik aan mijn cliënten merk dat ze dat vaak moeilijk vinden. We zorgen veel voor anderen, maar als het erop aankomt om de dingen te doen die goed zijn voor onszelf, hebben we vaak een smoesje.

Heb je wel eens gehad dat je voor een klacht naar fysiotherapie ging en dat je dan oefeningen mee naar huis kreeg? En dat je dan de dag voordat je de volgende afspraak had dacht: ‘oh ja, ik had die oefeningen nog’. En dat je dan sorry tegen de fysio zei, alsof je de oefeningen voor hen deed in plaats van voor jezelf?

 

Oefening: wat is je why als het gaat om gezonde leefstijl?

 

Bedenk voor jezelf waarom je gezonder wilt leven. Helpend hierbij is de informatie en de oefeningen uit hoofdstuk 3, met name over de kernwaarden.

 

Vraag 2: wat zijn je belemmerende gedachten

 

Als je weet wat je ‘why’ is, kun je gaan kijken wat je nog tegenhoudt om daar te komen. Vraag twee is: welke angsten, blokkades en belemmerende gedachten of overtuigingen komen er naar boven als je bijvoorbeeld die verse groente-maaltijd wil gaan bereiden, op dat kussentje wilt gaan zitten om te mediteren of die training in de gym wil gaan doen – en je doet het niet?

 

Voorbeelden daarvan zijn de bekende ‘ik heb geen tijd’ of ‘ik ben te moe’, maar je kunt ook denken aan zinnen als ‘eerst moet het werk af en dan mag ik pas ontspannen’, uitstelzinnen als ‘ik doe het morgen wel’ en ‘het heeft toch geen zin’. Ook kun je denken aan belemmerende gedachten die ontstaan zijn in het verleden van je ziekte, en die te maken hebben met angst voor een ongelukje of de eerdergenoemde angst dat je iets kapot maakt.

 

De diepere, negatieve zinnen zouden kunnen zijn: ‘ik kan het niet’, ‘ik ben zwak’, ‘ik ben nou eenmaal dik’, ‘ik ben het niet waard’ en andere nare – en onware – gedachten. De grootste is altijd angst voor iets, of zo’n ‘ik ben’-gedachte. Wees hierbij heel eerlijk en ga naar binnen bij jezelf. Het fijne is: die gedachten zijn niet per sé waar. Maar je bent er zo mee verkleefd, je gelooft ze echt.

 

Oefening: wat zijn je belemmerende gedachten als het gaat om gezonde leefstijl?

 

Bedenk voor jezelf wat je belemmerende gedachten, blokkades en angsten zijn als het gaat om gezond leven. Wees daarbij heel eerlijk.

 

Vraag 3: wat doe je aan vermijdend gedrag?

 

De derde vraag ligt in het verlengde van de vorige. Die luidt: wat doe je om deze oncomfortabele gedachten en gevoelens niet te hoeven voelen? Oftewel: welk gedrag laat je zien in plaats van sporten, gezond koken, mediteren of die yoga-sessie? Dat is het vermijdende gedrag waar je in hoofdstuk 1 alles over hebt geleerd.

Hele korte samenvatting van de vermijdingsstrategieën die we daar zagen: afleiding zoeken (doelloos door social media scrollen, te lang bingen op Netflix, tv kijken), opgeven (uitstelgedrag, onder de deken kruipen en niks van de wereld willen weten), denken (piekeren, wakker liggen) en zelfdestructie (alcohol en ongezond eten, boos worden en ruzie zoeken, of jezelf uitputten met werk). Wat herken je bij jezelf in deze context van gezond leven? Schrijf ze op.

 

Oefening: wat doe je aan vermijdend gedrag?

 

Welk vermijdend gedrag zie je jezelf uitvoeren? Wat zie je jezelf doen wanneer je een gezonde beslissing wilt nemen en er belemmerende gedachten opkomen?

 

Vraag 4: wat kan ik wel doen?

 

Als je kijkt naar wat je bij vraag 2 en 3 hebt opgeschreven, als je je patroon ‘doorziet’, wordt het makkelijker om bij 4 een antwoord te geven: wat kun je wel doen om bij je doel en je ‘waarom’ te komen? Het is belangrijk dat jij je eigen antwoorden gaat geven, want wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Ik kan je niet vertellen wat voor jou werkt. Maar het is ook interessant wat er nu al in je opkomt.

 

Oefening: wat kun je wel doen?

 

Welke kleine, gedoseerde, inspirerende stapjes kun je zetten richting een gezondere leefstijl? Schrijf meteen wat concrete acties in je agenda.

Na de oefening: 

  • Hoe was het om deze uitgebreide oefening te doen?

  • Wat zijn je acties die uit vraag vier zijn gekomen? 

  • Wil je er daar een paar van gaan inplannen de komende tijd?

Voel je dat je behoefte hebt aan meer?

Zoals ik in de video al zei geef ik regelmatig toegankelijke workshops en trainingen, waarin je met een groepje gelijkgestemde mensen (met darmklachten) verder kunt werken aan je thema's. Kijk op button hieronder om te kijken of er wat voor je bij zit. Met de code BOEK krijg je 10 procent korting op al mijn workshops.

 

Wil je meer weten over leefstijl en wat je kunt doen om met voeding, beweging en rust je darmgezondheid te vergroten? Neem dan even contact op om te kijken hoe ik je, samen met de voedingsdeskundigen met wie ik werk, gericht verder kan helpen.

Training
'Omarm je Darm'

Heb je mijn boek Omarm je Darm al gelezen? Zo niet: bestel het hier. Zo ja, en wil je meer: dan ben je hier aan het juiste adres. De online cursus Omarm je darm is een 8-delige serie webinars waarin ik je meeneem langs alle stappen van mijn methode voor meer geluk en gezondheid. 

  • Toegankelijke online training bestaande uit 8 sessies van een uur

  • Met een groep gelijkgestemden

  • Vanuit je eigen woon- of slaapkamer

  • In twee maanden tijd meer diepgang en begrip van de methode

  • Meer persoonlijke uitleg over welke interventies wel en niet werkten voor mij

  • Vier keer per jaar start een nieuwe groep (mei, sept, jan en maart)

  • Met elke sessie een Q & A voor persoonlijke vragen

  • Inclusief het boek en werkboek

  • Voor slechts 147 euro

Foto 21-04-2022 om 21_edited_edited_edited.jpg
Insta cover bekend_edited.jpg
bottom of page