Tien tips voor time management bij IBD

Veel van de mensen in mijn IBD-mentorship stellen mij de vraag: hoe deel ik nou mijn dag in als IBD'er? Hoe zorg ik ervoor dat ik zó plan, dat ik niet aan het einde van de dag (of week) helemaal voor pampus lig? Hoe kan ik mijn energie zo doseren dat ik niet daarna 'moet boeten'? Tijd dus voor een mail over time management!



Natuurlijk is het voor iedereen anders, dus in het mentorship kijken we dan naar wat jij belangrijk vindt en wat je nog tegenhoudt om dat te bereiken. En we kijken naar hoe we die blokkades wat kunnen wegnemen. Maar er zijn wel een paar simpele trucs die helpen om je energie beter te verdelen. Tips om de balans te bewaren, ook als je een auto-immuunziekte hebt.


1.Heb je prioriteiten helder

Maak een lijstje van deelgebieden van je leven, beginnend bij wat voor jou het meest belangrijk is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: gezondheid, gezin, relatie, maatschappij, werk. Je kunt jezelf daarna dit soort vragen stellen: hoe komt het dat ik gezondheid bovenaan heb staan en toch ’s avonds dat werkmailtje nog stuur terwijl ik weet dat ik eigenlijk wil ontspannen? Of wat maakt dat ik vaak in mijn keuzes toch werk boven mijn relatie verkies?


2.Bewaak die prioriteiten

Wanneer je je prioriteiten helder hebt, weet je dus ook wanneer iets eigenlijk niet kan. Bewaak je grenzen assertief als je dit ziet gebeuren.


3.Schep geen onrealistische verwachtingen.

Doe aan verwachtingsmanagement: als je te moe bent om iedereen in je omgeving te helpen, maar je doet het toch, schept dat ook weer verwachtingen bij de mensen om je heen. Ze blijven dan naar je toe komen voor hulp.


4.Gooi to-do-lijstjes in de prullenmand

Sinds ik geen to-do-lijstjes meer gebruik maar alles wat ik doe (ja echt alles) in mijn agenda zet, genees ik langzaam van mijn tijdsoptimisme (het idee dat ik de activiteiten van een week wel in een dag kan doen. Herkenbaar?).


5.Verlaag de lat

Een business coach die ik ken zegt vaak: ‘better done than perfect’. Ik wilde daar, als perfectionist, helemaal niets van weten. Maar sinds ik volgens dat principe probeer te leven ervaar ik wel een hoop rust en krijg ik meer gedaan. En als je echt een perfectionist bent, dan komt het wel goed met de kwaliteit van wat je doet :)


6.Doe minder

Bekijk je taken voor een (vrije) dag en schrap de helft. Dat klinkt rigoureus, maar vaak is het nodig. Net als dat het beter is als je stopt vóórdat je moe en duf bent, in plaats van erna. Als de helft te veel voor je is: kijk kritisch naar je taken en wees eerlijk over wat er weg kan.


7.Wees positief over wat er wel kan

Breng mildheid in je leven en ga bijvoorbeeld bijhouden wat je wel allemaal doet en kan. In een dagboekje of gewoon in je hoofd. Wees trots op wat je allemaal maar mooi voor elkaar krijgt.


8.Als het slecht gaat: plan 1 activiteit per dag

Je weet het: als je echt ziek bent is het het beste om rust te nemen. Toch is dat moeilijk. Sta jezelf dan toe om één activiteit per dag te doen: boodschappen doen, de afspraak met je fysio, of misschien gewoon douchen en je haar wassen.


9.Plan pauzes in alsof het werk is

Plan soms helemaal niets in. En zet het in je agenda onder ‘zelfzorg’. Of plan die wandeling in je agenda in alsof het een werkafspraak is. Zelfzorg hoort ook bij je dag.


10.Neem verantwoordelijkheid

Jij bent de baas van je eigen agenda, of je het nu wilt toegeven of niet. Dus pak die regie en ga aan de slag met dit lijstje :)


Laat me weten hoe het je afgaat in de FB-community!


Wil je meteen doorpakken: schrijf je dan in voor de online workshop IBD en persoonlijke kracht op zaterdag 13 maart of die over IBD en regie op 10 april.

75 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven